قصة الباب المغلق الجزء الاول




-(قصة الباب المغلق ليله ) فتاه في العشرينات مازالت تدرس بكليه التجاره تتمتع بالجاذبيه والجمال والذكاء معا ولكنها عنيده لا تحب ان يملي عليها احد ماتفعله

-والده ليله تدعي (ليلي ) واطلقت اسم ليله علي ابنتها لكي يكون متناغم مع اسمها فهي امراه تحب التفاؤل والحياه
وفي الصباح الباكر :
والده ليله : يلا حضري الفطار لبابا عشان انا نازله خارجه مع صحابي
ليله : قصة الباب المغلق يوووة ياماما انتي كل يوم خروج نفسي اشوفك في البيت شويه وتفضلي معايا تبقي جمبي
والده ليله في هدوء : حبيبتي انتي كبرتي خلاص مبقتيش عيله عشان اقعد معاكي ثم فتحت باب الشقه وخرجت
ليله لنفسها : يعني لما انا كنت عيله كنتي بتقعدي معايا !! مفتكرش مره حضنتيني ولا قولتليلي احكيلي عنك حاجه ! ( الاصعب من فراق الأم المتوفيه هي الام التي علي قيد الحياه ولكنها بمثابه ضيفه غريبه عن ابنائها )
-ذهبت ليله لتحضر الفطار الي ابيها دكتور عصام ( دكتور مخ واعصاب )
ليله : الفطار اهو يابابا
دكتور عصام وهو يقرئ الجريده : شكرآ
ليله : انت نازل ?
دكتور عصام : امال هقعد في البيت !!
ليله : ماتخليك معايا بلاش تنزل النهارده
دكتور عصام في عصبيه : يوووة مش هتبطلي شغل العيال الصغيره ده ياليله
ليله في هدوء : حاضر طيب انا كنت عايزه اسافر الرحله الي قولتلك عليها
دكتور عصام في عصبيه : قولتلك سفر لامريكا لا عاوزة تسافري جوة مصر ماشي غير كده لا
ليله : بس انا اتفقت مع صحابي والله هو اسبوع واحد وهرجع نفسي اشوف امريكا اوي انا زهقت من خنقه البيت لوحدي
دكتور عصام في هدوء : طيب لما اجي باليل هديكي القرار
ليله في فرح : هييييييه شكرا اوي
-ذهب دكتور عصام الي العياده الخاصه به وظلت ليله وحيده في غرفتها فهي والوحدة كالظل لا يفترقان حيث لم يرد الله بأن يرزقها بأخوة
-فتحت ليله ال Facebook لتتحدث مع احمد وهو شاب مصري يعيش في امريكا طيله حياته وعمره 28 سنه
ليله : احمددددد
احمد : قصة الباب المقفول هاي ياحبيبي عامله ايه ?
ليله : هموت من الخنقه يااحمد
أحمد : نزلو وسابوكي برضو . حبيبتي انا لو موجود في مصر كتت اتجوزتك وريحتك من العيشه دي بس اعمل اي !
ليله: ربنا يخليك ليا بس انا عندي ليك خبر حلو
احمد : ايه هو فرحيني
ليله : بابا شبه موافق علي سفريه امريكا
احمد : انتي بتتكلمي بجد !! ده احلي خبر سمعته في حياتي
ليله : انا مبسوطه اوي اني هشوفك اخيرا
احمد : وانا اكتر انتي قولتيلو انها رحله ?
ليله : ايوة طبعا وروان كمان جايه معايا ( هي صديقه ليله الانتيم والدها متوفي وتعيش مع امها )
-ذهبت ليله الي النادي لتقابل روان
روان : ايه يابنتي عملتي ايه في حوار امريكا!
ليله : قربت اخد الموافقه
روان : اشطه بس انتي فعلا هتتجوزي احمد من وري باباكي ومامتك هناك !!
ليله : والله ياروان مش هيحسو بحاجه واهو نتجوز في الاسبوع ده ولما نرجع اانا وهو القاهره يتقدملي ونكمل حياتنا
روان في تعجب : بس ياليله المفروض تدرسو بعض الاول انتو عارفين بعض من النت ازاي تتتجوزيه علي طول كده !!
ليله : احمد بقا كل حاجه في دنيتي ياروان عوضني عن حجات كتير اوي في حياتي كفايه انه بيسمعلي
روان : قصة الباب المقفول خلاص زي ماتحبي اهو تجربي انا هروح بكره اخلص الورق والباسبور
ليله في حماس: وانا كمان هجهز كل حاجه
-وفي هذه الاثناء كان دكتور عصام في العياده الخاصه به مناديا علي دكتور فادي وهو رفيقه ومدير اعماله
دكتور عصام : يا فادي !
دكتور فادي : ايوة ياعصام في اي !
دكتور عصام : كنت عاوزك تاخد باسبور ليله وتطلعلها تأشيره لامريكا في اسرع وقت بس تأشيره سياحه اسبوع
دكتور فادي : انت هتخليها تسافر لوحدها ياعصام !
دكتور عصام : اه ماهي طالعه تبع الجامعه
دكتور فادي في تعجب : بس الجامعه عمرها مابتطلع رحلات بره مصر !!
دكتور عصام : ليله مش هتكدب عليا يافادي خد الباسبور وخلص كل حاجه وخلص ورانا حجات اهم
دكتور فادي في تعجب : حاضر اللي تشوفه
-حل الظلام وجاء دكتور عصام من العياده
دكتور عصام : ليله ياليله
ليله : ايوة يابابا
دكتور عصام : ماما لسه مجتش ?
ليله : لا لسه ومتحاولش تتصل موبايلها مقفول خش نام ولما تصحي هتلاقيها
دكتور عصام في عصبيه : يعني ايه لما اصحي هلاقيها اتكلمي معايا كويس !!
ليله : وانت بتتعصب ليه هو حضرتك عمرك سألتها انتي بتروحي فين ولا بتيجي منين ! انا داخله انام
-مرت الايام وفي يوم دخل دكتور عصام الي غرفه ليله
دكتور عصام : شوفي بقا انا جايبلك ايه معايا
ليله في لهفه : ايه !!
دكتور عصام : قصة الباب المقفول تأشيره امريكا
قفذت ليله من فوق السرير من الفرحه قائله هسافر امتي !؟
دكتور عصام : السفر بكره
قصة الباب المغلق الجزء الثانى 

تنويه : الصور والفيديوهات في هذا الموضوع على هذا الموقع مستمده أحيانا من مجموعة متنوعة من المصادر الإعلامية الأخرى. حقوق الطبع محفوظة بالكامل من قبل المصدر. إذا كان هناك مشكلة في هذا الصدد، يمكنك الاتصال بنا من هنا.

0 التعليقات لموضوع "قصة الباب المغلق الجزء الاول"


الابتسامات الابتسامات